حرکت پشتک‌وارو در جدیدترین ربات MIT


ربات Mini Cheetah دانشگاه MIT اولین رباتی هست که میتواند “پشتک وارو” بزند!!

 ربات‌ Mini Cheetah می‌توانند در را باز کنند، از پله‌ها بالا بروند، با سرعت بالا بروند و ماشین ظرف‌شویی را خالی کنند. برای او‌ل­ین بار  یک ربات چهار پا  یک کار فیزیکی انجام داده است که همه ­ی کارها حتی ورزش کردن را نیز انجام می­دهد: مثل پشتک­وارو زدن. این حرکات آکروباتیک توسط مرکز تحقیقاتی ماساچوست انجام شده است که از ربات 20 پوندی خودشان که قادر به راه رفتن و وارونه‌­شدن است، پرده‌­برداری کردند.

محققان می گویند که این ماشین شبیه به سگ که “Mini cheetah (یوز پلنگ کوچک)” نام گرفته است، قادر به یورتمه رفتن بر روی زمین ناهموار در حدود دو برابر سرعت پیاده روی متوسط است.

بنجامین کاتز، یکی از دستیاران فنی گروه مهندسی مکانیک که در طراحی این روبات کمک کرد، نوشت که پشتک­‌وارو زدن ذاتا مفید نیست، اما به محققان راهی برای نشان دادن قابلیت های ماشین­‌ها را  ارایه می دهد.

او همچنین افزود: این ماشین همچنین یک آزمون استرس سخت‌­افزاری خوب است. این ماشین شامل گشتاور، توان و قابلیت شتاب بسیار بالا و در همچنین تاثیر سرعت بالایی دارد که همه­‌ی آنها بر روی اجزای مکانیکی ربات بسیار مشکل هستند.

Mini cheetah، توانی 12 برابر موتورهای الکتریکی دارد که اجازه­ می­دهد که ماشین خم شود و بر روی پاهایش تاب بخورد. هرکدام از چهار پای سگ توسط سه موتور قدرت یافته ­اند که موجب افزایش محدوده­‌ی حرکتی ماشین می­شود و کمک می­کند که جهت‌­اش را تغییر دهد و کارهای با نیروی بالا را بدون شکستن اعضایش انجام دهد. مطابق با ویدئویی که MIT منتشر کرده است، ربات به نحوی برنامه‌­ریزی شده است که به ­سرعت یک نیروی غیرقابل انتظار، مانند لگد به طرفین را پوشش دهد. داشتن محدوده‌­ی وسیعی از حرکت و قابلیت تطبیق در سطوح مختلف، احتمالا اجزای حیاتی برای ربات­های چهار پا خواهد بود.

کاتز  افزود: ربات­ها پا دار، انواع مختلفی از استفاده­‌هایی را که برای  انسان و حیوانات ضروری است (مانند بالارفتن از پله­‌ها، صخره‌­نوردی و غیره) را خواهد داشت، اما ممکن است برای مواردی که نیاز به فرستادن یک انسان است، مانند جستجو و نجات، بازرسی، نظارت و غیره، غیرایمن باشد.

Mini cheetah  اولین روباتی نیست که حرکت پشتک­‌وارو را اجرا می­کند. اطلس- ستاره­‌ی شبیه انسان بدون سر در ویدئوهای ربات ویروسی Boston Dynamic نه تنها حرکت پشتک­‌وارو را انجام می­دهد، بلکه یک سری حرکات بالا پریدن پیچیده را نیز انجام می­دهد.

اخیرا، شرکت مشابه‌ی، یک سری از ربات­های چهار پا را تولید کرده است که اسامی مانند، Spot، wildcat و BigDog دارند و می­تواند در را باز کنند، بارها را حمل کنند و حدود 20mph بدوند.

سال گذشته، مارک ریبرت در آلمان گفت که گروهش در حال تست بر روی یک ربات چهارپای شبیه سگ، SpotMini برای استفاده در صنایع مختف مانند امنیت، تحویل ، ساخت­ و ساز و کمک‌­کننده در خانه است. این شرکت می­گوید که ماشین 66 پوندی، 2 فیت و 9 اینچ قد دارد و از کم‌­سروصداترین ربات­‌های شرکت است. این ربات با نیروی برق می­دود، 17 مفصل دارد و می­تواند 90 دقیقه با یک بار شارژ کردن حرکت کند.

محققات MIT برنامه­‌هایی برای ایجاد جدیترین چهارپای خود دارند. Sangbae Kim استاد مهندسی مکانیک در اخبار MIT گفته است که: در نهایت، من امیدوارم بتوانیم یک مسابقه‌­ی سگ رباتی را از طریق یک دوره محدود داشته باشیم، که هر تیم یک Mini cheetah را با الگوریتم‌­های مختلف کنترل کند و ببینیم کدام استراتژی اثربخش‌­تر است.

منبع


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

code

2 دیدگاه

  1. […] می‌خواهند، در دسترس است. در حالی که مردم نمی‌توانند ربات شبیه سگ را خریداری کنند، مشتریان سازمانی می توانند بسته ای را […]

  2. […] در چند خبر در مورد رباتهای انسان نما (ربات Mini Cheetah – ربات ژیمناستیک‌کار اطلس) صحبت کرده بودیم که […]