اندازه گیری طولانی مدت سیگنال EEG توسط الکترود های خال کوبی شده


به گفته گرسو توگراز، برای اولین بار مشخص شده است که الکترودهای خال کوبی شده، فعالیت EEG را بدون نیاز به ژل رسانا و همچنین بدون نیاز به الکترودهای سنتی، اندازه گیری می کند.

مهندسان اروپایی با استفاده از الکترودهای خال کوبی شده موقت، فناوری جدیدی را برای به ثبت رساندن فعالیت مغزی الکتروانسفالوگرافی (EEG) بهینه سازی کرده اند. هزینه های این فناوری ارزان قیمت بوده و همچنین میتواند با استفاده از یک پرینتر جوهر افشان تولید شود و اندازه گیری های EEG را دقیقاً مانند الکترودهای سنتی ارائه دهد.

دو سال پیش این فناوری که در سال 2015 توسعه یافته بود، در ضبط داده های الکتروکاردیوگرافی (ECG) و الکترومیوگرافی (EMG) مؤثر واقع شده بود. هم اکنون با بهینه سازی بیشتر این فناوری، الکترودهایی که به سبک خال کوبی می باشند، می توانند سیگنالهای EEG را نیز ضبط کنند.

گرسو توگراز بیان دارد که الکترودهای جدید تولید شده توسط چاپ جوهر افشان، شامل هزینه هاهی کمتری نسبت به الکترودهای سنتی می باشد.

لورا فراری، یکی از نویسندگان این مطالعه جدید، اظهار دارد که “امواج مغزی در محدوده فرکانسی پایین قرار دارند و دامنه سیگنال های EEG در سطح بسیار کمی می باشد.” وی افزود: “دریافت سیگنال های EEG با کیفیت بالا، نسبت به سیگنال های EMG یا ECG بسیار دشوارتر است.”

الکترودهای خال کوبی با استفاده از پلیمرهای رسانا ایجاد می شوند که می توانند از طریق چاپگر جوهر افشان استاندارد چاپ شوند. آزمایشات بالینی نشان داد که این فن آوری جدید در اندازه گیری سیگنال های EEG به عنوان الکترودهای معمولی مؤثر بوده، که نیاز به کاربرد وقت گیر توسط افراد دارای مهارت های بالا می باشد.

کاربرد آنها همچنین به ژل رسانای مرطوب نیاز دارد که به تدریج طی چند ساعت خشک می شود و سبب می شود تا اندازه گیری های مداوم برای مدت زمان طولانی، اتکا ناپذیر و نامعتبر باشند.

آزمایشات اولیه نشان می دهد که الکترودها حتی باوجود رشد موها از طریق خال کوبی موقت، همچنان به طور مؤثر کار می کنند.

الکترودهای جدید، تماس پوستی دقیق و پایداری را ارائه می دهند که در صورت نیاز به اندازه گیری های مکرر سیگنال EEG، می تواند در طولانی مدت نیز حفظ شود. فرانسسکو گرسو، یکی از سازندگان این الکترودها، از دانشگاه صنعتی گراس، اظهار دارد که این نوآوری نسبت به الکترودهای مرطوب سنتی ارزان تر و همچنین بسیار راحت تر می باشد.

Greco می گوید: “به دلیل چاپ جوهر افشان و بسترهای تجاری موجود، با این حال الکترود های خال کوبی در مقایسه مستقیم با الکترودهای EEG فعلی از نظر قیمت ارزان تر بوده و لازم به ذکر است که از لحاظ راحتی در نحوه استفاده و همچنین اندازه گیری های طولانی مدت، مزایای بیشتری را ارائه می دهند.”

محققان همچنین مدعی هستند که الکترودهای بهینه شده جدید، باید با اندازه گیری مغناطیس آنسفالوگرافی (EMG) موثر باشند. داده های MEG اغلب می توانند مکمل سنجش EEG باشند و داده های بسیار موضعی حاصل از فعالیت مغزی را ارائه دهند.

گرسو افزود: “ما با این روشی که داریم، در حالی که هزینه ها و زمان تولید را کاهش می دهیم، الکترود کاملاً سازگار با MEG را تولید می کنیم.”

 

 


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

code