دستورات شرطی در متلب


جزوه دست نوشته برنامه‌نویسی متلب

دستورات شرطی در متلب

تا جلسه پانزدهم یاد گرفتیم که چطور یک برنامه و تابع در متلب بنویسیم و اجرا کنیم و همچنین کار با توابع پرکاربرد متلب را نیز یاد گرفتیم اما برای اینکه بتوانیم یک بخش از برنامه خودمون رو کنترل کنیم و کاری کنیم که به ازای یک شرط خاصی اجرا شود لازم است که از شرطها در متلب استفاده کنیم. در این ویدیو انواع دستورات شرطی در متلب رو به همراه یک مثال عملی آموزش میدهیم. در متلب دو نوع دستور شرطی داریم که هر کدوم در جای خاصی استفاده می شوند و یادگیری هر دو تا روش نیاز هست، برای مثال شرطی نوع if-else  در جاهایی که عبارت منتطقی هست کاربرد دارد، یعنی زمانی که قصد داریم یک بخش از برنامه به ازای برقرار بودن یک عبارت منطقی اجرا شود، و شرطی نوع switch case زمانی استفاده می کنیم که میخواهیم یک مقدار عددی یا رشته ای را با یک متغیری مقایسه کنیم و در صورت مساوی بودن دو تا عبارت یک بخش از کد اجرا شود، تفاوت دیگه این دو نوع شرط در این است که if-else   به صورت ترتیبی عمل میکند، یعنی در ابتدا شرط اول رو بررسی می کند و اگه برقرار نبود میره سراغ شرط بعدی. ولی switch case موازی عمل میکند  و هرکدام برابر باشد همون لحظه اون شرط را اجرا می کند. در ویدیو به زبان ساده به همراه مثال عملی توضیح داده ایم.

برای شرط ها دو نوع دستور داریم :

If-elseif- else  و switch case

If  را در متلب به سه نوع حالت میتواند نوشت:

شرطی نوع اول:  در این نوع شرط اگر حاصل عبارت منطقی برابر یک باشد ، برنامه دستور یک را اجرا می کند.

(عبارت منطقی)if

;دستور 1

end

 

شرطی نوع دوم:  در این نوع شرط اگر حاصل عبارت منطقی برابر یک باشد، برنامه دستور یک را اجرا می کند و در غیر اینصورت دستور 2 را اجرا میکند.

(عبارت منطقی)if

;دستور 1

else

;دستور 2

end

 

 

شرطی نوع سوم:  در این نوع شرط اگر حاصل عبارت منطقی 1 برابر یک باشد، برنامه دستور 1 را اجرا می کند و درغیر اینصورت اگر حاصل عبارت منطقی 2 برابر یک باشد، برنامه دستور 2 را اجرا می کند در غیر اینصورت دستور 3 را اجرا میکند.

(عبارت منطقیif (1

;دستور 1     

(عبارت منطقی2) elseif

; دستور 2     

else

;دستور 3    

end

در شرطی نوع سوم else آخر اختیاری است.

 

switch case:

این نوع شرط هم شبیه شرطی نوع سوم است ولی در عمل یک تفاوت اساسی بین این دو نوع شرط هست که در ویدیو توضیح داده ایم.

(مقدار عددی یا رشته ای) switch

(مقدار عددی یا رشته ای1) case 

;دستور 1         

(مقدار عددی یا رشته ای2) case 

;دستور 2         

Otherwise

;دستور 3         

end

مقدار عددی یا رشته ای روبروی .switch با هر کدام از مقادیر عددی یا رشته ای case ها برابر باشد، دستور آن case اجرا می کند و در صورت برابر نبودن با هیچ کدام از مقادیر ها دستور 3 اجرا می شود. otherwise شبیه else شرطی نوع سوم اختیاری است.

کد متلب این مباحث در کانال تلگرام ما قرار داده شده است.

موفق باشید…

 


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

code