کار با توابع size، numel و length در متلب


جزوه دست نوشته برنامه‌نویسی متلب

کار با توابع size، numel و length

همانطور که در جلسه اول گفتیم، متلب یک محیط برنامه‌نویسی برپایه آرایه‌ها (ماتریس) هست . زمانی بخواهیم یک برنامه ای بنویسیم که برای یک آرایه با اندازه های مختلف کار کند و هر بار در زمان اجرا برای یک ماتریس با اندازه جدید نیاز نباشد که ما تغییراتی در کد انجام دهیم لازم است که اندازه هر ماتریس را بدانیم و طبق آن کدنویسی انجام بدیم. و واقعیت این است که ما ممکن است با داده های مختلفی سرکار داشته باشیم که از اندازه آنها اطلاع نداشته باشیم، ساده ترین کار این است که با استفاده از توابع size، numel و length که در متلب تعبیه شده است، تعداد سطر و ستون یک ماتریس را بدست بیاوریم.

در متلب سه تابع معروفی است که برای اینکار تعبیه شده است:

 تابع size:  برای محاسبه تعداد سطر و یا ستون و البته تعداد بعد ماتریس استفاده می شود. این تابع فراخوانی های مختلفی دارد که در ویدیو به همراه مثال عملی توضیح داده ایم. یک تابع بسیار پرکاربردی هست که هر برنامه نویس لازمه که کار با این تابع را بلد باشد.

(m n] = size(A]

(mn = size(A

(sz = size(A, dim

تابع numel:  برای محاسبه تعداد داریه های یک ماتریس استفاده می شود.

 (n = numel(A

تابع length:  این تابع برای محاسبه بزرگترین تعداد درایه ها در بین سطرها-ستون و بعد استفاده می شود.  برای مثال اگر تعداد سطرهای یک ماتریس 10، تعداد ستونهای آن 5  و تعداد ابعاد آن 6 باشد، خروجی تابع length عدد 10 خواهد بود.

 (n = length (A

کد متلب این مباحث در کانال تلگرام ما قرار داده شده است.

در ویدیو  زیر نحوه فراخوانی این سه تابع به همراه مثال عملی کامل توضیح داده شده است.

 

موفق باشید…


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

code