معرفی توابع ریاضیاتی و مثلثاتی در متلب


جزوه دست نوشته برنامه‌نویسی متلب

توابع ریاضیاتی و مثلثاتی در متلب

سلام دوستان! از این جلسه شروع به معرفی توابع پرکاربرد متلب می‌کنیم، هدف ما اینه که در انتهای این دوره شما اصول پایه برنامه‌نویسی در متلب رو یاد بگیرید و در برنامه‌نویسی مشکلی نداشته باشید. بعد از اتمام این دوره شما دوستان می‌تونید در دوره‌های شبکه عصبی، پردازش سیگنال، شناسایی آماری الگو، یادگیری ماشین، پردازش تصویر و واسط مغز -کامپیوتر شرکت کنید و یا حتی خودآموز مطالب رو یاد بگیرید. هر محیط برنامه‌نویسی یک سری ابزار جهت سهولت در کدنویسی در اختیار کاربر قرار میدهد که بهتر است برنامه‌نویس کار با این ابزار را بلد باشد تا در کدنویسی دچار مشکل نشود. متلب هم یک سری توابع پایه دارد که اگر ما کار با این توابع رو بلد باشیم مطمئنا در کدنویسی‌ها کارمون راحت خواهد بود. متلب در حوزه‌های مختلف توابع داره و اینکه بخواهیم کار با همه توابع رو یاد بگیریم واقعا کار بیهوده‌ای هست، چون همه توابع نیاز کار ما نمیشه. من سعی کردم براساس تجربیاتی که در پیاده‌سازی مقالات و الگوریتم‌ها کسب کردم، توابعی که نیاز یک برنامه‌نویسی مهندسی پزشکی و هوش مصنوعی می‌شود را در دوره متلب معرفی کنم.

در این جلسه ما با توابع مثلثاتی و ریاضیاتی آشنا می‌شویم و برای درک بهتر مباحث دو مثال زیر حل می‌کنیم.

مثال 1: برنامه ای بنویسید که رابطه زیر را حل کند و نتیجه را در صفحه command window چاپ کند.

x=5, y=8, a=5

توابع مثلثاتی در متلب

مثال 2: تابعی بنویسید که یک عدد از ورودی برحسب درجه دریافت نماید سپس در رابطه زیر قرار داده و نتیجه را در خروجی قرارد دهد.

توابع ریاضیاتی در متلب

نکته: اگر x برابر 90 باشد باید حاصل 2.7183 شود.

متلب برای انجام عملیات ریاضیاتی برای هر عملگری یک اولویتی در نظر میگیرد و طبق این اولویت به ترتیب عملیات را انجام می دهد، بهتر است ما این اولویتها را بدانیم و در کدنویسی رعایت کنیم تا متلب کد را درست اجرا کند. ما در انتهای این دوره اولویت‌بندی متلب رو توضیح میدهیم.

موفق باشید…


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

code